Reduser overgangsplagene med disse enkle triksene

Overgangsalderen kan og vil være tøff for mange kvinner. Ikke bare vil overgangsplagene påvirke deg fysisk, men psyken kan også føle på de plutselige endringene. 

Uansett hvor store plager du måtte oppleve å få, finnes det noen triks du kan gjøre for å redusere overgangsplagene. Fysisk aktivitet, søvn, kosthold og tilskudd er alle tiltak som er enkle å gjennomføre. De vil også kunne bidra til å gjøre at overgangsalderen føles litt lettere. Overgangsalderen vil alltid være en krevende periode både fysisk og psykisk, men med disse triksene håper vi at vi hjelper deg med å gjøre alt litt bedre.

Fysisk aktivitet

Det viktigste og kanskje beste rådet vi kan gi, er å holde seg i fysisk aktivitet. Regelmessig mosjon er bra for både psyken og fysikken. Ved å trene og holde seg i aktivitet vil man hjelpe kroppen med å beskytte seg mot hjertesykdommer og benskjørhet. Fysisk aktivitet kan være en barriere for mange, og det er ikke alltid like lett å komme i gang. Heller ikke å fortsette med treningen når man opplever både ubehag og smerte i kroppen er noen enkel oppgave. Det handler om å komme seg over den beryktede dørstokkmila. Det er ikke lett, men det er definitivt verdt det. Vårt beste tips for å komme i gang med treningen er å finne seg en treningspartner – for eksempel en god venninne eller en kollega. Sammen er det lettere å motivere hverandre på de aller tyngste dagene.

Nok søvn

Søvn er kritisk for mennesker. En skal aldri undervurdere effekten av god natts søvn. Nok og god søvn kan hjelpe deg med å takle noen av overgangsplagene. En god natts søvn kommer ikke av seg selv, og det kreves litt planlegging. Dersom du sliter med å få nok nattesøvn kan du prøve følgende:

• Legg deg til samme tid hver kveld
• Ikke sov på dagtid
• Ikke tren rett før leggetid
• Ikke spis store, tunge måltider før leggetid

Et variert kosthold

Et variert, sunt og næringsrikt kosthold er viktig uansett om du befinner deg i overgangsalderen eller ei. For den generelle helse har kostholdet veldig mye å si for hvordan du føler deg og hvordan kroppen din blir. Viktigst er det å få i seg nok vann. Slik kan kroppen lettere håndtere hyppige og plutselige temperatursvingninger. I tillegg bør du få i deg fet fisk minst to dager i uken, samt frukt, grønnsaker og grove kornprodukter.

Ta vare på lykkerusen

Ikke mist deg selv, og ikke slutt å gjøre det som gjør deg glad bare fordi du kommer i overgangsalderen. Kroppen tåler og takler denne overgangen ofte bedre enn du tror. Ved å holde på det som gjør deg glad, og finne nye ting som gjør deg lykkelig, vil dette naturlig føre til bedre humør. Kroppen øker nemlig produksjonen av dopamin, som gir oss mer motivasjon og økt lykkefølelse. Omgi deg med menneskene du setter pris på og er glad i. Kanskje du har en gammel hobby du gjerne vil begynne med igjen, eller en hobby du ønsker å gjøre enda mer av? Ta grep og driv med det som gjør deg lykkelig, uansett hva det måtte være.

Ta kontroll over stresset

Stress gjør vondt verre, og spesielt ovenfor overgangsplagene. Enten det er fysisk eller psykisk stress, bør dette unngås. Stress skaper ubalanse i kroppen og påvirker blant annet humør, det mentale, fordøyelsen og blodsukkeret. Avslapningsteknikker er enkle å lære seg, og gir svært god effekt for mange. Start gjerne med enkle pusteøvelser der du får kontroll over pusten. Yoga er også en meget god form for trening og stressmestring der du blir introdusert for en rekke avslappende øvelser og pusteteknikker. Med yoga slår du to fluer i en smekk, fysisk aktivitet og kontroll over stress.

Tilskudd

Det finnes utallige kosttilskudd og andre tilskudd man blir eksponert for, og kanskje har testet ut med varierende effekt. Noen føler at ovennevnte tiltak ikke strekker til, og at de trenger noe som er med på å minske symptomene og lindre ubehaget.

Mange av norske kvinner har valgt å prøve det veldokumenterte naturproduktet, Femarelle. Femarelle gir kvinner en sikker løsning på problemer i forbindelse med de hormonelle forandringene som kommer med overgangsalderen. Det unike med Femarelle er at kapslene tilfører kroppen et veldokumentert virkestoff fra planteriket som kalles DT56a. Det er dokumentert i en rekke, publiserte studier gjennom flere år. En samlet oversikt over alle de studiene som er publisert godkjent av internasjonale tidsskrifter finnes i databasen deres. Det er bare helt unntaksvis at et naturmiddel er støttet av så mye og entydig positiv forskning som det som er tilfelle med Femarelle. Uansett hvilken fase eller alder du befinner deg i, finnes det en Femarelle for deg.

 

Ønsker du en endring og forbedring av livskvaliteten din i denne fasen, anbefaler vi at du gjennomfører disse tipsene. Vi i Arcon Norway har lang og bred erfaring med overgangsalderen, og har hjulpet kvinner gjennom denne perioden siden 2000. Bestill Femarelle i dag dersom du ønsker en endring og en bedre overgangsalder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *